ממתיקים מלאכותיים – הפתרון האולטימטיבי או מוצר שכדאי להעיף?

כמעט אין מי שלא נתקלה בהמלצה לצרוך ממתיקים כתחליף לסוכר. ולמה לא בעצם? זה נותן טעם מתוק לשתייה, לקינוח, לתבשיל. לא מעלה את הסוכר בדם (האומנם??) ולא מכיל כמעט קלוריות. לכאורה הפתרון האולטימטיבי לסוכרתיים ובכלל למי שמעוניין להפחית ממשקלו ולהימנע מסיכונים כמו רמות סוכר גבוהות בדם, השמנה בטנית, עלייהsugarVSsweeteners בסיכון לסינדרום המטאבולי וכו'.
הבעיה היא שהמציאות קצת שונה. אם נסתכל על צורכי הממתיקים נראה כי לרוב מדובר באנשים הסובלים מעודף משקל, השמנה בטנית ועוד תסמינים מטאבולים. כאן ראוי לשאול את השאלה, האם מלכתחילה המשתמשים צורכים את הממתיק היות והם במצב זה או שמא הממתיק הוא זה שהחמיר את המצב. מה קדם למה, הביצה או התרנגולת. המחקרים בעניין זה חלוקים ויש דעות לכאן ולכאן. עם זאת מעטים המחקרים במצאו עדיפות לממתיקים לעומת אי שימוש בסוכר. כלומר,לעומת סוכר, חלק מהתוצאות מצביעות לטובת הממתיקים בעניין שימור המשקל וחלק מצביעות הפוך. לעומת הימנעות מהוספת סוכר הממצאים נדירים ביותר לטובת הממתיקים.
בניגוד לכך מחקרים מצאו קשר בין הממתיקים למחלות לב, סוכרת והשמנה שבעצם הם נועדו למנוע. איך זה יכול להיות? ממתיקים נמצאו כמגבירים את תחושת הרעב, מבלבלים את הגוף בשל טעמם המתוק ומשפיעים על התהליכים המווסתים את מאזן האנרגיה. כמו כן הם קשורים לדרך בה הגוף סופג את המזון איתו הם נצרכו ועל אוכלוסיית חיידקי המעיים. בניסוי בעכברים שנערך במכון וייצמן השתילו לעכברים ללא חיידקים, חיידקים של עכברים אחרים אשר צרכו ממתיקים (בכמות המאושרת על ידי ארגון הבריאות העולמי). העכברים בהם הושתלו החיידקים פיתחו אי סבילות לגלוקוז, בדומה למצב בסוכרת. קשר דומה נמצא במחקר שנערך על יותר מאלף אנשים ובדק את השפעת המזון על חיידקי המעיים שלנו (בקרוב פוסט בנושא חיידקי מעיים)
אם כך, מה עדיף? סוכר או ממתיק?
התשובה היא שבעצם עדיף להימנע משניהם. זה נבלה וזה טרפה. אף אחד מהם לא תורם לבריאות שלנו או ליכולת של הגוף שלנו להתמודד ע המזון. משניהם כדאי ורצוי להיפטר, במיוחד בהריון. נכון, זה לא פשוט ונכון שזה הרבה יותר קשה כשיש סוכרת הריון והאפשרויות שלנו מוגבלות (מה שלא באמת נכון! כנסו ללינק לקינוחים שלנו ותגלו קינוחים מעולים במיוחד טראפלס-טחינה-ושוקולד,
פרלין-שחור-לבן), אבל היי, הגמילה היא החלק הקשה ולאחר מכן ההימנעות הופכת לחלק מהיומיום וזה לא טעם שאנו צריכים יותר.
בפה שלנו יש תאי טעם שמתחלפים כל כ-3 שבועות. הגמילה לוקחת זמן כזה בערך. מה הטיפ שלנו להפחתה או הימנעות ממתיק / סוכר? קחו שלוק מהקפה/תה ללא סוכר בכלל ולפני השלוק השני שימו כמות השווה לחצי ממה ששמתם עד כה ופתאום זה יהיה מתוק 🙂 או… שתחתכו ישר את הכל. שלושה שבועות זה הכי בקטנה ואחרי זה קפה עם סוכרזית ירגיש לכן מתוק מדי (מילה של מכורה ששתתה סוכרזית עד ההריון).

**למי שמחליטה בכל זאת להשתמש – שימו לב שחלק מהממתיקים אינם בטוחים לשימוש במהלך הריון.

שיהיה יום מתוק,
שלכן,
צוות שוגר מאמי

כתיבת תגובה