אוכל, זאת לא מילה גסה

כל תקופה שבה אנחנו מסתגלים לשינוי תזונתי גוררת אחריה התמודדות לא פשוטה. זה יכול להיות שינוי התזונה בעקבות סוכרת ההריון, רצון לעשות דיאטת הרזיה, מעבר לתזונה חדשה כמו אתגר הפליאו, תזונה קטוגנית, טבעונות. יש מעברים לתזונה שנעשים מתוך אידיאולוגיה, יש מעברים שנעשים מתוך רצון לשמירה על הבריאות אך לכולם מכנה משותף – המילים שאנחנו משתמשים בהם כשקשה לנו וכשלא הצלחנו לשמור. "חטאתי", "נפלתי", "נשברתי", "צ'יט מיל" אלו מילים שמלוות את השיח בזמן שינוי או ניסיון להקפדה על התזונה, אך מה שאנחנו פחות מתייחסים אליו זה הכוח שיש למילים האלו עלינו וכמה הן משפיעות על הדרייב לעשיה וההצלחה.

holzfigur-980784_1920

נפילה, שבירה, פיתוי, חטא, איסור, הגבלה… מילים אלו ועוד,בהטיות שונות, שגורות בפינו באופן יומיומי וללא תשומת לב. מה זה עושה להתייחסות שלנו לאוכל? איך זה משפיע על התפיסה שלנו את עצמינו? מדוע אותן מילים מכשילות אותנו?

כשאני אומרת "נפלתי" – זה אומר שאני צריכה לטפס בחזרה. כשאני אומרת "נכשלתי" – זה אומר שלא עמדתי במבחן או לא הצלחתי במבחן. האם אכילה של אוכל מסויים מעמידה אותנו במבחן? מדוע כשאני אוכלת משהו שלא מתאים למה שאני רוצה זה אומר שיש פה נפילה? מנפילה קשה לקום ולצמוח, מכישלון קשה לצאת. אם חטאתי זה אומר שצריך לכפר על משהו.המילים האלו מציבות בפנינו מכשול שיהיה לנו קשה מאוד לעלות מעליו ולחזור לנקודה בה רצינו להיות. ככל שאנו משתמשים יותר במילים האלו כך תחושת הירידה והקושי לעלות מגבילים אותנו עד שבשלב מסויים נוצרת אמונה של כישלון או חוסר הצלחה. מילים מסוג זה מציבות אותנו במקום של חולשה בפני המזון וחוסר יכולת ניהול עצמית כשבסך הכל מדובר באוכל. כלומר אנחנו מעבירים לאוכל כוח ועוצמות ומורידים מעצמינו את אותם כוחות, אחריות והאמונה האישית.

אז מה במקום?

כשאנחנו נכנסים למסלול תזונתי חדש כדאי להתמקד בהצלחות. אפשר למשל בכל יום לציין שלושה דברים מהם אני מרוצה והצלחתי בהם כך שגם אם היו דברים שמהם אני פחות מרוצה, המוקד עובר להצלחה. אפשר לקבוע מטרות קטנות אפשריות ולהיות מרוצה מעצם הצלחתם ולפעול לפי האופי – לאחד/אחת יתאים התחלה של כל המטרות בבת אחת ולאחר/ת יתאים בכל שבועיים שלושה להכניס שינוי קטן.

woman-591576_1920

בנוסף, חשוב מאוד לשנות את השפה שבה אנו משתמשים. הרי בשינוי תזונתי אנחנו רוצים לחזק את הגוף ואת הנפש, יש שמחה מהדאגה לגוף, יש מחשבות על איך אני ארגיש כשאצליח ואעמוד בשינויים ולשם לכוון את מיקוד השפה.

כדי למקד את השפה והמילים בהם אנו משתמשים אפשר להתחיל משאילת שאלות להתבוננות עצמית:

  1. מה זה אומר עלי אם אני עומדת במטרות שאני מציב/ה לעצמי?
  2. איך זה יראה כשאצליח בשינוי התזונתי?
  3. מה השינוי התזונתי נותן לי?
  4.  מה זה אומר עלי אם לא הצלחתי לעמוד במטרות? האם אני באמת כזה?
  5. אם קשה לי מי יעזור לי?
  6. כשאצליח להתגבר על הקושי מה זה אומר עלי?
  7. מי עוד מושפע מהשינוי התזונתי שאני עושה? איך זה ישפיע עליו כשאצליח?
  8. מה ייתן לי מוטיבציה להתמיד או מה יעזור לי להתמיד?

אפשר לקחת את התשובות לשאלות האלו ולהסתובב איתן על נייר קטן. להזכיר לעצמי את הכוחות שיש לי ואת המסוגלות. כך שגם אם אכלתי משהו שאינו תואם את התזונה שבחרתי אין לו כוח להשפיע על ההמשך ואני יכול/ה להגיד "אכלתי משהו שאינו תואם את הבחירה ואני ממשיך/כה הלאה". כך במקום להסתובב עם תחושת הכישלון, נסתובב עם תחושה של עוצמה ויכולת שלאורך זמן יגבירו את המוטיבציה להתמדה בתזונה ואת ההצלחות.

שלכן, צוות שוגר מאמי

logo_small_withText_pink

כתיבת תגובה